EnerimCIS tuotantokäyttöön kolmen yhtiön yhteispelillä

27.11.2019

Keuruun Sähkö Oy ja Äänekosken Energia Oy kirivät kuluneen kesän 2019 aikana ensimmäisinä tuotantokäyttöön EnerimCIS-asiakastietojärjestelmällä, jossa on myös sähkön myynnin osuus mukana. Yhtiöt hyödyntävät asiakaskäytössä lisäksi EnerimCIS:n sähkön jakeluverkko-, kaukolämpö- ja vesimoduuleita. Molemmat yhtiöt hankkivat asiakastietojärjestelmänsä Empowerilta SaaS-palveluna, datahub-yhteensopivana ja sähkön myynti ja verkko aidosti eriytettynä.

Yhtiöiden tavoitteena asiakastietojärjestelmähankinnassa oli ottaa liiketoimintojensa edistämistä varten käyttöön moderni ja joustava kokonaisuus, jolla voi kustannustehokkaasti ja kilpailukykyisesti kohdata alan tulevat ja jo meneillään olevat muutokset. Vaikka yhtiöiden lähtökohdat hanketta käynnistettäessä olivat erilaiset, tunnistettiin projektien alkuvaiheessa niin paljon yhteistä, että toteutus tehtiin Keuruun, Äänekosken ja Empowerin kolmikanta-toteutuksena, Heimo-projektina.

Empowerilla olimme iloisia, että asiakkaidemme luottamus energiapalvelujen tarjoajana meihin jatkuu ja projektin myötä myös laajeni. Yhteistyön käynnistäminen oli mutkatonta, sillä molemmat yhtiöistä olivat jo aiemmin hankkineet energiapalveluja Empowerilta.

Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen pitää uuden järjestelmän ja palvelun osalta tärkeänä, että nyt kaikki Äänekosken liiketoiminnat ovat samassa nykyaikaisessa ja käyttäjäystävällisessä järjestelmässä, joka mahdollistaa helposti toiminnan tehostamisen ulkoisten palvelutuottajien kanssa.

Toimitusjohtaja Esa Koivula näkee Keuruun Sähkön osalta samat hyödyt ja pitää erittäin tärkeänä sitä, että EnerimCIS- järjestelmän käyttöönotto on saatu ajoissa toteutettua, jolloin yhtiöt voivat paremmin eväin keskittyä varsinaisen liiketoiminnan kehittämiseen ja myös datahubin käyttöönottoon.

Projekti tarjosi myös mahdollisuuden hyödyntää Empowerin valtakunnallista läsnäoloa, tällä kertaa Keski-Suomessa, Jyväskylän alueella. Lyhyet välimatkat osapuolten toimipisteisiin toivat tavallista enemmän henkilökohtaista tapaamisia ja synergiahyötyjä kolmikannasta saatiin etenkin projektipalavereissa, määrittelyssä ja koulutuksessa, joissa kaikissa eri osapuolten kokemuksia päästiin hyödyntämään hyvin. Huomionarvoista käyttöönottoprojektissa oli sujuva Heimo-yhteishenki ja yhtiöiden oma vahva halu panostaa kaikkien osapuolten onnistumiseen. Empowerin projektipäällikköä, Annika Pylväläistä lainatakseni, tässä projektissa olisi viihtynyt pidempäänkin.

Kirjoittaja Ville Rasimus työskentelee Myyntijohtajana Energy Intelligence -liiketoiminnassa

EnerimCIS tuotantokäyttöön kolmen yhtiön yhteispelillä

27.11.2019

Keuruun Sähkö Oy ja Äänekosken Energia Oy kirivät kuluneen kesän 2019 aikana ensimmäisinä tuotantokäyttöön EnerimCIS-asiakastietojärjestelmällä, jossa on myös sähkön myynnin osuus mukana. Yhtiöt hyödyntävät asiakaskäytössä lisäksi EnerimCIS:n sähkön jakeluverkko-, kaukolämpö- ja vesimoduuleita. Molemmat yhtiöt hankkivat asiakastietojärjestelmänsä Empowerilta SaaS-palveluna, datahub-yhteensopivana ja sähkön myynti ja verkko aidosti eriytettynä.

Yhtiöiden tavoitteena asiakastietojärjestelmähankinnassa oli ottaa liiketoimintojensa edistämistä varten käyttöön moderni ja joustava kokonaisuus, jolla voi kustannustehokkaasti ja kilpailukykyisesti kohdata alan tulevat ja jo meneillään olevat muutokset. Vaikka yhtiöiden lähtökohdat hanketta käynnistettäessä olivat erilaiset, tunnistettiin projektien alkuvaiheessa niin paljon yhteistä, että toteutus tehtiin Keuruun, Äänekosken ja Empowerin kolmikanta-toteutuksena, Heimo-projektina.

Empowerilla olimme iloisia, että asiakkaidemme luottamus energiapalvelujen tarjoajana meihin jatkuu ja projektin myötä myös laajeni. Yhteistyön käynnistäminen oli mutkatonta, sillä molemmat yhtiöistä olivat jo aiemmin hankkineet energiapalveluja Empowerilta.

Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen pitää uuden järjestelmän ja palvelun osalta tärkeänä, että nyt kaikki Äänekosken liiketoiminnat ovat samassa nykyaikaisessa ja käyttäjäystävällisessä järjestelmässä, joka mahdollistaa helposti toiminnan tehostamisen ulkoisten palvelutuottajien kanssa.

Toimitusjohtaja Esa Koivula näkee Keuruun Sähkön osalta samat hyödyt ja pitää erittäin tärkeänä sitä, että EnerimCIS- järjestelmän käyttöönotto on saatu ajoissa toteutettua, jolloin yhtiöt voivat paremmin eväin keskittyä varsinaisen liiketoiminnan kehittämiseen ja myös datahubin käyttöönottoon.

Projekti tarjosi myös mahdollisuuden hyödyntää Empowerin valtakunnallista läsnäoloa, tällä kertaa Keski-Suomessa, Jyväskylän alueella. Lyhyet välimatkat osapuolten toimipisteisiin toivat tavallista enemmän henkilökohtaista tapaamisia ja synergiahyötyjä kolmikannasta saatiin etenkin projektipalavereissa, määrittelyssä ja koulutuksessa, joissa kaikissa eri osapuolten kokemuksia päästiin hyödyntämään hyvin. Huomionarvoista käyttöönottoprojektissa oli sujuva Heimo-yhteishenki ja yhtiöiden oma vahva halu panostaa kaikkien osapuolten onnistumiseen. Empowerin projektipäällikköä, Annika Pylväläistä lainatakseni, tässä projektissa olisi viihtynyt pidempäänkin.

Kirjoittaja Ville Rasimus työskentelee Myyntijohtajana Energy Intelligence -liiketoiminnassa

Tunnisteet
EnerimCIS