Empower sähköistämässä liikennettä

Kestävä energia

Liikenteen sähköistäminen etenee harppauksin ja kansallisilla ohjelmilla tähdätään liikenteen tuottamien hiilidioksidipäästöjen määrän vähentämiseen. Suomen ensimmäinen sähköautojen suurteholatausasema vihittiin käyttöön marraskuussa 2018 ja Empower huolehti aseman asennuksesta ja verkkoon liittämisestä. Kun auton lataaminen kestää tyypillisesti lounaan ajan, lyhenee latauksen aika teholaturilla kahvikupposeen – kunhan auton akuilla vain on mahdollisuus vastaanottaa energiaa nopeammin.

Työt aloitettiin rakentamalla uutta verkkoa ja tuomalla kaapelit poikkeuksellisesti suoraan muuntamolta latausaseman mittauskaapille.

– Yleensä latausasemien asennukseen on riittänyt syöttökaapelien tuonti kiinteistön sähköpääkeskukselta, mutta suurteholatausasemaa varten rakensimme sähkönsyötön suoraan muuntamolta, jotta latauskapasiteetti saadaan maksimoitua. Teholatausasemasta saa jatkossa maksimissaan 300 kW DC-virtaa sähköautojen lataukseen, mikä on kuusi kertaa yhtä paljon kuin tämän hetken tyypillisissä latausasemissa, kertoo Empowerilla projektista vastannut Jouni Huttu

Kyseinen latausasema on laatuaan ensimmäinen Suomessa, joten asennusvaiheessa Empower oli täysin uuden äärellä.

– On arvokasta olla mukana pioneerihankkeissa, ja oppia uutta. Tässäkin tapauksessa loimme asennusohjeet ja kehitimme toimintatapaa yhteistyössä latausaseman toimittajan kanssa, jotta seuraavat yhteiset projektimme onnistuvat entistä paremmin, kertoo Empowerin yksikönpäällikkö Christer Sundholm.

Empower sähköistämässä liikennettä

Kestävä energia