Vesivoiman luotettava huoltokumppani

Koskienergia Oy on vesivoimalla sähköä tuottava yhtiö. Sen omistavat Etelä-Savon Energia, Äänekosken Energia ja Kuoreveden Sähkö. Yhdessä tytäryhtiönsä Koskienergia Koskivoima Oy:n kanssa sillä on 30 pienvoimalaitosta eri puolilla Suomea. Niissä tuotetaan hiilidioksidivapaata sähköä, joka myydään loppuasiakkaille omistajayhtiöiden kautta.

Nykymuotonsa yritys sai 2012, kun se osti 14 voimalaitosta Fortumilta. Empower oli ollut yrityksen luotettava huoltokumppani jo sitä ennen. Tällä hetkellä Empower huolehtii Koskienergian 23:n voimalaitoksen huollosta, kunnossapidosta ja valvonnasta. Koskienergian toimitusjohtajan Hannu Ruotsalaisen mukaan yhteistyö on sujunut hyvin.

– Yhtiömme nykymuodosta vuodesta 2012 lähtien olemme kehittäneet huoltoyhteistyötä niin, että se täyttää kiitettävästi turvallisuus-, ympäristö- ja tehokkuustavoitteet. Viiden vuoden aikana on päästy tasolle, jolla toiminnan kehittäminen ja 24/7-valvontaprosessit toimivat hyvin.

Ruotsalainen uskoo vesivoiman tulevaisuuden näkymiin.

– Uusiutuvana energiana sillä on paikkansa suomalaisessa energiajärjestelmässä. Vesivoima toimii hyvänä lisänä erilaisten energiantuotantomuotojen rinnalla. Kun vielä päästökaupan luvut saadaan järkeviin uomiin, niin hyvältä näyttää, hän toteaa.

Vesivoiman luotettava huoltokumppani

Ruotsalainen uskoo vesivoiman tulevaisuuden näkymiin.